غرب از زاویۀ دانش و هنر در حوزۀ اربعین به دنبال جنگ نرم است
      شنبه - ۲۸ مرداد ۱۳۹۶      1436      719 بازدید  

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین(ع):

غرب از زاویۀ دانش و هنر در حوزۀ اربعین به دنبال جنگ نرم است

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اصفهانیان گفت: غرب دانشگاه ام.آی.تی را برای مطالعاتی دقیق دربارۀ اربعین آماده کرده است، این یعنی یک سرمایه‌گذاری جدی غرب از زاویۀ دانش و هنر در حوزۀ اربعینی و در یک کلام، اقدام آنان برای جنگ نرم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید اصفهانیان مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین(ع) شامگاه پنج‌شنبه در همایش بزرگ اربعینی با عنوان «بر بال اربعین» که در سالن همایش‌های مسجد حضرت ولیّ عصر(عج) واقع در شهرک محلاتی برگزار شد با اشاره به اینکه موضوع اربعین در سال‌های گذشته بیشتر از محافل علمی مورد توجه محافل عمومی بوده است، اظهار داشت: همچنین این جریان مورد توجه محافل علمی بیرونی نیز قرار گرفته و نکته مهم این است که جریان‌های الهی و اجتماعی از دید متفکران فاصله دارد.

وی ادامه داد: با اندکی تامل در جریان رنسانس می‌توان متوجه شد که جریان علمی با یک فاصلۀ تقریباً دویست ساله وارد رنسانس می‌شود، به طور کلی جریان‌های علمی عقب‌تر از پدیده‌های اجتماعی هستند و وقتی پدیده‌ای شکل می‌گیرد، مدت‌ها می‌گذرد تا جریان علمی وارد آن شود.

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین(ع) تاکید کرد: برای نخستین بار است که یک پدیدۀ الهی و اجتماعی (اربعین) با ابعاد گسترده‌اش برای جامعۀ نخبگانی در همان ابتدای راه جلب توجه کرده است، در واقع «امروزه انسان اربعینی یک انسان کامل، جامع و با تمام قوا ایستاده نیست».

اصفهانیان یادآور شد: بسیاری از انسان‌ها قلبشان با اربعین گره خورده است، کسانی که بدون حضور جسمانی در راهپیمایی اربعین، با قلب و روحشان به سمت اربعین حرکت کردند، قطعاً جمعیت این گروه بیش از آن بیست و هفت میلیونی است که با جسم در ایام اربعین شرکت می‌کنند.

وی افزود: پدیده‌های الهی عمدتاً بر محور تحول قلوب سامان پیدا می‌کنند، جریان اربعین حسینی نیز یک موتور قدرتمند الهی درون خود دارد که حداقل بیست و هفت میلیون جمعیت را نه فقط با قلب، بلکه با پا به میدان کشیده و آنقدر این پدیده قدرتمند است که بر خلاف کل تاریخ بشر، متفکران را وارد میدان کرده و این حکایت از یک کشش گسترده و نور وسیع در عمق عالم دارد.

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین(ع) ابراز داشت: نزدیک چهل سال است که از ماجرای انقلاب اسلامی می‌گذرد، اما هنوز دو واحد درسی که بر اساس نگرش قرآنی و روایی به تحلیل جریان انقلاب اسلامی بپردازد نه تنها در دانشگاه‌های‌های علوم اجتماعی نیست بلکه در دانشگاه‌های قرآن و حدیث و تفسیر نیز وجود ندارد.

اصفهانیان با بیان اینکه تمام نگرش‌هایی که نسبت به انقلاب اسلامی وجود دارد، فضایی از اندیشه‌های اندیشمندان غربی را طرح می‌کند و این یک اشکال بزرگ است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که جامعه‌شناسان ارزشمند کشورمان می‌توانند این قفل بسته را باز کنند و به تحلیل این جریان الهی بپردازند.

وی با اشاره به ورود دانشی و هنری غرب به جریان اربعین حسینی تصریح کرد: غرب دانشگاه ام.آی.تی را در این زمینه فعال و شروع به انجام مطالعاتی دقیق دربارۀ اربعین کرده است، غرب علاوه بر ایجاد این فضای علمی، در زمینۀ هنری نیز ورود کرده و سال گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اقدام فردی برای تهیۀ مستند «اربعین بزرگ»، آن فرد در ایام اربعین حسینی به بصره آمد تا با انجام راهپیمایی در مسیر بصره تا کربلا، این مستند را با بودجۀ دویست و پنجاه میلیون دلاری تهیه کند، این یعنی یک سرمایه‌گذاری جدی غرب از زاویۀ دانش و هنر در حوزۀ اربعینی و در یک کلام، اقدام آنان برای جنگ نرم.

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین(ع) اضافه کرد: انقلاب اسلامی به واسطۀ اربعین حسینی(ع) بازبینی می‌شود، لذا نیازمند تفکیک حقیقت انقلاب اسلامی با پیکرۀ جمهوری اسلامی، نهادها و سازمان‌ها هستیم.

اصفهانیان در پایان گفت: انقلاب اسلامی حقیقتی نورانی است که قلوب ما را به یکدیگر نزدیک کرد و حال و هوایی زیبا و سرشار از صفا و صمیمیت میان ما شکل دارد، اربعین ما را یاری می‌کند تا حقیقت انقلاب اسلامی را بیابیم و آن دست پنهان و صاحب انقلاب را بشناسیم.

منبع: خبرگزاری شبستان

 
 ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
 174 بازدید

فایل صوتی سخنرانی  حاج یدالله بهتاش

دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی