سایز متن   /

پیام شماره ۲۳:
#مسابقه_الغدیر

👈مناشدات
⬅️(هنگامی که برای اثبات چیزی استدلال شود و برای اقناع طرف مقابل سوگند و قسم یاد شود، به آن «مناشده» گویند، که جمع آن «مناشدات» است.)

👈همواره از صدر اول اسلام تا قرن حاضر، مفاد حدیث شریف غدیر از اصول مسلّم اسلام شمرده می شود.
⬅️اولین کسی که به این حدیث استدلال کرد، شخص امیر المومنین علیه السلام بود. موارد متعددی که امیر المومنین علیه السلام و صحابه بزرگوار پیامبر صلی الله و علیه و آله در بارهٔ ماجرای غدیر مناشده و احتجاج نمودند، فراوان است، اما در سطور بعد به چند مورد از آنها به اختصار اشاره می نماییم:

✅۱. سوگند دادن امیر المومنین در روز شورا در سال ۲۳ هجری قمری یا آغاز سال ۲۴
عامر بن واثله می گوید:
👈در روز شورا با علی علیه السلام، کنار درب منزل ایستاده بودم و شنیدم که حضرت به آنها فرمود: علیه شما استدلالی می آورم که هیچ عرب و عجمی یارای تغییر آن را نداشته باشد. سپس فرمود:
⬅️ ای جماعت، شما را به خدا سوگند، آیا کسی از شما جلوتر از من، به وحدانیت خدا شهادت داده است؟ گفتند: خیر. فرمود: شما را به خدا سوگند، آیا از شما کسی برادری بسان جعفر طیار که در بهشت همراه ملائکه است، دارد؟ گفتند: نه والله. فرمود: شما را به خدا سوگند، آیا کسی از شما عمویی مثل عموی من حمزه سید الشهدا، دارد؟

↩️گفتند: نه والله. فرمود: شما را به خدا سوگند، آیا کسی از شما غیر از من همسری مانند فاطمه دختر رسول خدا و سرور زنان اهل بهشت، دارد؟ گفتند: نه والله. فرمود: شما را به خدا سوگند آیا کسی از شما مثل من فرزندانی چون حسن و حسین، دو سید جوانان اهل بهشت، دارد؟ گفتند، نه والله. فرمود:
⤵️ آیا کسی از شما مثل من بود که پیش از هر بار نجوای با رسول خدا، صدقه می داد؟ گفتند: خیر. فرمود: شما را به خدا سوگند، آیا کسی از شما غیر از من، رسول خدا درباره اش فرموده است:
📢” من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره” و فرمان داد که حاضران به غایبان اطلاع دهند؟ گفتند: نه والله.

✅۲. سوگند دادن امیر المومنین در روزگار عثمان بن عفان

👈 علی علیه السلام در آن روزگار فرمودند: شما را به خدا سوگند، آیا می دانید آیه ” یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم”
(آیه ۵۹ سوره نسا)
(ای کسانی که ایمان آورده اید، از خدا و رسولش و صاحب امر و ولی خود اطاعت کنید)
👈و آیه ” انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه و هم راکعون”
(آیه ۵۵ سوره مائده)
(همانا مولا و سرپرست شما، خدا و رسولش و کسانی هستند که ایمان آورده و نماز به پا می دارند و در حالی که در رکوع هستند، زکات می پردازند) درباره چه کسی نازل شده است؟
⬅️ و نیز آیه ” ام حسبتم ان تترکوا و لما یعلم الله الذین جاهدوا منکم و لم یتخذوا من دون الله و لا رسوله ولا المومنین ولیجه و الله خیر بما تعملون”
(آیه ۱۶ سوره توبه)
( آیا گمان کردید که به حال خود رها می شوید در حالی که خداوند هنوز کسانی را که از شما جهاد کردند، و غیر از خدا و رسولش و مومنان را محرم اسرار خویش انتخاب ننمودند، از دیگران مشخص نساخته است؟ و خداوند به آنچه عمل می کنید، آگاه است) درباره چه کسی نازل شده است؟

👈و آنگاه که مردم از رسول خدا پرسیدند: آیا این آیات ویژه بعضی از مومنین است یا همه مومنان را در بر می گیرد؟
⬅️خداوند به پیامبرش فرمان داد که والیان امر را به آنها اعلام کند و همانگونه که نماز و زکات و حج را برای آنها تفسیر کرده، ولایت را نیز تفسیر کند و این مهم با نصب من در غدیر خم صورت پذیرفت.
آنگاه رسول خدا در خطبه ای فرمودند: …

⤵️ادامه دارد….

📙الغدیر، ج ۱

مسجد جامع غدیر خم
@masjed_ghadirkhom


 
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

مسابقات

آرشیو »
قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی