سایز متن   /

پیام شماره ۲۵
#مسابقه_الغدیر

🌹علی علیه السلام در قرآن🌹

👈در این بخش بر آنیم تا مختصری از آیات قرآن کریم که در شان امیرالمومنین علیه السلام نازل شده است، و علامه امینی در کتاب گرانسنگ الغدیر به صورت پراکنده به آنها پرداخته است، را گردآوری نماییم و در جهت پاسخ به این سئوال که؛
⬅️ اگر علی علیه السلام طبق حدیث غدیر، جانشین پیامبر صلی الله و علیه و آله می باشد، پس چرا نامش در قرآن نیامده است؟؛ گام برداریم.
↩️بنابراین، آنچه پیش روی شماست، تنها اندکی از آیات نازل شده در شان امیرالمومنین علی علیه السلام است. چرا که برخی از بزرگان اهل سنت با تدوین و تالیف کتابهای متعدد و مستقلی پیرامون این موضوع، در کتابهایشان تصریح کرده اند که بالغ بر ۳۰۰ آیه قرآن درباره علی علیه السلام نازل شده است.

👈غیر از آیات: تبلیغ، اکمال و عذاب واقع که در پیام های قبل به آنها اشاره گردید و پیرامون اثبات واقعه غدیر در قرآن از بیان مرحوم علامه امینی به مطالب مفید و مهمی دست یافتیم، در این فصل به ۵ آیه دیگر که در رابطه با شخص امیرالمومنین صلوات الله و سلامه علیه و بیان فضایل ایشان در قرآن نازل شده است، می پردازیم:

✅۱. آیه شرح صدر:
👈( افمن شرح الله صدره للاسلام فهو علی نور من ربه، فویل للقاسیه قلوبهم من ذکر الله، اولئک فی ضلال مبین)
(آیه ۲۲ سوره زمر)
(آیا کسی که خدا سینه اش را برای اسلام گشاده است و بر فراز مرکبی از نور الهی قرار گرفته، همچون کوردلان گمراه است؟ وای بر آنان که قلبهای سخت در برابر ذکر و یاد خدا دارند! آنها در گمراهی آشکار هستند)

⬅️این مطلب را حافظ، محب الدین طبری نیز در کتاب “الریاض النضره” خود ذکر کرده است. بر طبق روایات متعدد پیرامون تفسیر این آیه، مصداق شرح صدر و تحمل بالای مصائب و مشکلات، علی علیه السلام ذکر شده است و مصداق قساوت قلب و غافلین از یاد خدا، از ابوجهل و پسرش یاد شده است.

✅۲. آیه امتحان:
👈(ان الذین یغضون اصواتهم عند رسول الله، اولئک الذین امتحن الله قلوبهم للتقوی، لهم مغفره و اجر عظیم)
(آیه ۳ سوره حجرات)
(به یقین کسانی که صدای خود را نزد پیامبر پایین می آورند، همان کسانی هستند که خداوند دلهایشان را برای تقوا خالص نمود، و برای آنان آمرزش و پاداش عظیمی است)

⬅️این آیه شریفه که در شان امیر المومنین علیه السلام نازل شده است، اشاره به این حدیث نبوی دارد که فرموده است:
↩️ “انه امتحن الله قلبه بالایمان” (همانا خداوند قلب علی را به ایمان آزموده و امتحان کرده است). این روایت را جمعی از بزرگان اهل سنت و در ذیل این آیه شریفه، نقل کرده اند که از میان ایشان می توان به: حافظ، محمد بن عیسی ابو عیسی ترمذی (نگارنده صحیح ترمذی، از کتب اصلی و صحیح اهل سنت) در کتاب “سُنَن” خود و حافظ، ابو عبدالرحمن احمد بن شعیب نسائی (نگارنده سنن نسایی، از کتب اصلی و صحیح اهل سنت) در کتاب “خصایص امیرالمومنین علی علیه السلام” و نیز جلال الدین سیوطی، شافعی در کتاب “جمع الجوامع” خود، اشاره نمود.
✅۳‌. آیه شراء نفس (جانبازی):
(و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رئوف بالعباد)
(آیه ۲۰۷ سوره بقره)
(بعضی از مردم با ایمان و فداکار همچون علی علیه السلام در لیله المبیت به هنگام خوابیدن در جایگاه پیامبر صلی الله علیه و آله جان خود را به خاطر خشنودی خدا می فروشند و خداوند نسبت به همه بندگان مهربان است)
👈بر طبق روایات فراوان و متعدد، در آن شب ( لیله المبیت) که نبی اکرم صلی الله علیه وآله، برای حفظ جان خود، از دست مشرکان مکه می گریزد و به سوی غار ثور می رود، علی علیه السلام لباس سبز رنگ پیامبر صلی الله علیه وآله را به تن نموده و در بستر ایشان می خوابد و آماده جانبازی و شهادت در مسیر اهداف پیامبر و سلامتی جان ایشان می شود. به این جهت خدای متعال، این آیه را در شان او نازل می نماید.
⬅️ابن ابی الحدید در کتاب “شرح نهج البلاغه” از ابو جعفر اسکافی چنین نقل می کند: حدیث لیله المبیت به تواتر ثابت شده است و جز دیوانه یا کسی که با مسلمین نشست و برخاست ندارد، آن را انکار نمی کند. همه مفسران قرآن نیز در ذیل تفسیر این آیه، روایاتی را نقل کرده اند که بر این مطلب دلالت دارد.

📙الغدیر، جلد ۲

مسجد جامع غدیر خم
@masjed_ghadirkhom


 
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

مسابقات

آرشیو »
قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی