سایز متن   /

پیام شماره ۲۷
#مسابقه_الغدیر

👈آیه ولایت
❤️(انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه و هم راکعون)❤️
⬅️(آیه ۵۵ سوره مائده)

👈 (سرپرست و ولی شما تنها خداست، و پیامبر او، و آنهایی که ایمان آوردند، کسانی که نماز را بر پا می دارند و در حال رکوع زکات می دهند)

📢آیه­ ولایت، یکی از مهم­ترین آیات قرآن، پیرامون ولایت حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و نیز سائر ائمه معصومین علیهم السلام است.
👈در این آیه، ولایت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، در کنارِ ولایت خدا و ولایتِ پیامبرش قرار گرفته است، و این نکته علاوه بر آن که فرمانبرداری از حضرت امیر علیه السلام را در ردیفِ فرمانبرداری از خدا و پیامبر قرار می­دهد، بیانگر آن است که می­توان امامت را از اصول اساسی دین بر شمرد.

⬅️چرا که اگر چنین ولایتی نباشد، طبق آیه­ اکمال، که در روز غدیر پس از اعلان ولایت حضرت امیر علیه السلام نازل گردید، دینِ الهی کامل نمی گشت و نعمت‏ ویژه­ خداوند بر بندگانش ناتمام مى‏ماند.
↩️و همچنین به سبب اهمیت ویژه و فوق العاده­ مساله ولایت است، که طبقِ مفادِ آیه­ تبلیغ، اگر رسول گرامی اسلام، آن را ابلاغ نمی کرد و به مردم نمی رساند، رسالت الهی خویش را به پایان نرسانده بود. از طرفی، با عنایت به احادیثی که در مورد آیات سه گانه نامبرده (ولایت، اکمال و ابلاغ) به ما رسیده است،
⤵️در می یابیم که قبولى همه اعمال، مشروط به ولایت است و معناى اصول دین نیز به همین امر بر می گردد، چنانکه در مورد توحید و نبوت، اینچنین است و در فروع دین، هیچ کدام دارای این ویژگی نمی باشند که، کلیه اعمال به آن بستگى داشته باشد

📢شان نزول آیه ولایت:
👈ابو اسحاق ثعلبی، در کتاب تفسیر خود، از ابوذر غفاری رضوان الله علیه چنین نقل می کند: روزی نماز ظهر را با پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله خواندم.
⬅️فقیری در مسجد از مردم درخواست کمک کرد، ولی کسی به او توجه نکرد و چیزی به او ندادند. او هم دستهایش را به سوی آسمان بلند کرد و گفت: خداوندا، شاهد باش که در مسجد پیامبرت صلی الله علیه وآله درخواست کمک کردم، اما کسی چیزی به من نداد.
⬅️در این هنگام علی علیه السلام مشغول نماز و در حال رکوع بود. با انگشت کوچک دست راستش که انگشتری در آن بود، به فقیر اشاره نمود. فقیر هم جلو آمده و انگشتر را از انگشت ایشان بیرون آورد. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، این منظره را مشاهده نمودند.

↩️ در این هنگام رسول خدا چشمان خود را متوجه آسمان کرده و عرضه داشتند: خداوندا برادرم موسی از تو درخواست نموده و گفت: “رب اشرح لی صدری* و یسر لی امری* واحلل عقده من لسانی* یفقهوا قولی* و اجعل لی وزیرا من اهلی* هارون اخی* اشدد به ازری* و اشرکه فی امری”
(آیات ۲۵ تا ۳۲ سوره طه)

📢(پروردگارا سینه ام را گشاده گردان* و کارم را آسان نما* و گره از زبانم بگشای* تا زبانم را بفهمند* و وزیری از خاندانم برای من قرار ده* برادرم هارون را* و پشتم را به او محکم کن* و او را در کارم شریک گردان) و تو نیز حاجت او را برآورده کردی و فرمودی:

👈”قال سنشد عضدک باخیک و نجعل لکما سلطانا فلایصلون الیکما بایاتنا انتما و من اتبعکما الغالبون”
(آیه ۳۵ سوره قصص)
⬅️(فرمود: به زودی بازوان تو را به وسیله برادرت محکم و نیرومند می کنیم و برای شما سلطه و برتری قرار می دهیم و به برکت آیات ما به شما دست نمی یابند، شما و پیروانتان پیروزید)، سپس فرمود: اللهم و انی محمد نبیک و صفیک ، اللهم و اشرح لی صدری و یسر لی امری و اجعل لی وزیرا من اهلی، علیا، و اشدد به ظهری

↩️(خداوندا، همانا من پیامبر و برگزیده تو هستم. سینه ام را گشاده گردان و کارم را آسان ساز و از خویشانم وزیری برایم قرار ده، و علی را بر این کار بگمار و پشتم را به او محکم ساز)، ابوذر می گوید؛ هنوز دعای پیامبر صلی الله علیه و آله تمام نشده بود که، جبرئیل علیه السلام از جانب خدای تبارک و تعالی نازل شده و گفت:
📢 ای محمد بخوان: ” انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه و هم راکعون “.
شأن نزول آیه­ ولایت، در آثار بزرگانِ اهل تسنن به وفور منعکس شده است. علامه امینی در الغدیر از ۶۶ تن از اندیشمندانِ صاحب­ نامِ اهل تسنن نام می­برد که شأن نزول این آیه را در آثار خود (مجموعاً بیش از هفتاد اثر) ذکر کرده­ اند. اما ما تنها به ذکرِ نامِ ۵ تن از ایشان اکتفا می­نماییم:

✅۱. حافظ، ابو عبدالرحمن احمد بن شعیب نسائی (نگارنده سنن نسایی، از کتب اصلی و صحیح اهل سنت)
✅۲. حافظ، محمّد بن جریر طبری (نگارنده تفسیر و تاریخ طبری)
✅۳. ابو عبدالله فخر الدین رازی (نگارنده تفسیر کبیر)
✅۴. حافظ،ابو القاسم، حاکم حَسکانى
✅۵. ابو الحسن عُثمان بن ابى شَیبَه کوفى
از میان صحابه­ پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نیز، جمعِ قابل توجهی شاهد این واقعه در مسجد پیامبر بودند.
👈از میان روایات موجود، نام ۱۰ تن از ایشان در کتاب­های اهل تسنن ذکر شده است. فهرست اسامیِ روایت­گرانِ جریانِ خاتم­ بخشیِ حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به شرح ذیل است:
۱. علی بن ابیطالب
۲. عبدالله بن عباس
۳. جابر بن عبدالله انصاری
۴. ابوذر غفاری
۵. عمار بن یاسر
۶. غالب بن عبدالله
۷. ابو رافع
۸. عبدالله بن سلام
۹. انس بن مالک
۱۰. حسّان بن ثابت
⬅️بنابر این با این حجمِ وسیع از منابع و اسناد، حدیثِ شأن نزول آیه ولایت که همانا بیانگر جریان خاتم بخشی حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام از قطعی­ ترین روایاتِ اسلامی به شمار می­آید.

📙الغدیر، جلد ۲ و ۳

مسجد جامع غدیر خم
@masjed_ghadirkhom


 
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

مسابقات

آرشیو »
قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی