سایز متن   /

پیام شماره ۲۸:
#مسابقه_الغدیر

👈آیه تطهیر:
🌹” انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا”🌹
(آیه ۳۳ سوره احزاب)
👈 (خدا اراده می­کند تا هر گونه ناپاکی را فقط از شما اهل بیت بزداید و شما را به بهتربن صورت، پاک نماید.)
⬅️آیه تطهیر، از جمله مهمترین آیات قرآن کریم است که به یکی دیگر از فضائل حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام می پردازد.

↩️ در این آیه شریفه، خصوصیت عصمت و پاکی از هرگونه گناه و آلودگی را که از ویژگیهای قطعی و حتمی امام و جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله باید باشد، را برای امیرالمومنین علی علیه السلام و خاندان پاک و مطهرش بر می شمرد. بزرگان اهل سنت، این آیه را در شان حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و خانواده مکرمش؛ حضرت فاطمه زهرا، حضرت امام مجتبی و حضرت سیدالشهداء علیهم السلام، دانسته اند و روایات متعددی را در این رابطه نقل کرده اند.

⤵️مرحوم علامه امینی، این روایات را به صورت پراکنده در الغدیر گردآوری نموده است و در ۲۰ مورد، در جای جای کتاب خود، به آن پرداخته است.

👈شان نزول آیه تطهیر:
⬅️پیامبر گرامیِ اسلام صلی الله علیه و آله پس از نزول آیه تطهیر، حضرت امیرالمؤمنین، حضرت فاطمه زهرا، حضرت امام مجتبی و حضرت سیدالشهداء علیهم السلام را تحت کساء و زیر عبای خود قرار­ دادند و فرمودند:
📢”اللهم هولاء اهل بیتی”
👈 ( خدایا اینان، اهل بیت من هستند). این ماجرا، که به جریان کساء معروف است،

⬅️ گاهی به عنوانِ شأن نزول آیه­ تطهیر و گاهی در مقامِ نتیجه­ نزول این آیه شریفه در قالب روایاتی متعدد و متواتر در منابع شیعه و اهل سنت گردآوری شده است.
↩️ پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، مدتها پس از نزول این آیه، به خانه­ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می رفتند و در کنار درب خانه می ایستادند و اهل خانه را با صدای بلند “یا اهل البیت” صدا می زدند، تا اهل این خانه را به دیگران، این گونه معرفی ­فرمایند.

👈جریان کساء و نزول آیه­ تطهیر، با آن­که در خانه­ ام سلمه (همسر پیامبر) و حضرت زهرا سلام الله علیهما اتفاق افتاده است، و تنها تعداد محدودی از صحابه­ پیامبر مانند حضرات معصومین علیهم السلام و ام سلمه، شاهد آن بوده اند، اما با اسناد متعددی از سوی صحابه نقل شده است.
⬅️چرا که این مطلب، از اهمیت وافری برخوردار بوده است و اهتمام پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به نقل آن، و تأکید بر آن سبب شده است، تا دستِ کم این ماجرا و نیز سایر احادیثی که ثابت می­کند آیه­ تطهیر در شأن علی علیه السلام و اهل بیت و خانواده او علیهم السلام، نازل شده است، به طور متواتر گزارش شود.
↩️به عنوان نمونه حاکم حسکانی در کتاب “شواهد التنزیل” خود، بیش از ۱۴۰ سند برای ماجرای نزول آیه­ تطهیر ذکر کرده است که در نوع خود بی نظیر است. ۱۵ تن از صحابه پیامبر نیز، بدون واسطه و مستقیماً نزول آیه­ تطهیر را در حق اهل بیت پیامبر دانسته­ اند و تعدادی دیگر با واسطه­ دیگر صحابه، روایت­های مربوطه را نقل کرده­ اند.
⤵️اینک فهرستی از اسامی صحابه­ ای که بدون واسطه و مستقیماً روایاتِ مربوط به مصادیقِ اهل بیت در آیه تطهیر را نقل کرده­ اند، ارائه می­نماییم:

✅۱. امیرالمومنین علی علیه السلام
✅۲. حضرت صدیقه طاهره علیها السلام
✅۳. امام حسن مجتبی علیه السلام
✅۴. ام سلمه (همسر پیامبر)
✅۵. عایشه (همسر پیامبر)
✅۶. ابوسعید خُدری
✅۷. عبدالله بن جعفر بن ابیطالب
✅۸. انس بن مالک (خادم پیامبر)
✅۹. عبدالله بن عباس
✅۱۰. سعد بن ابی وقاص
✅۱۱. جابر بن عبد الله انصاری
✅۱۲. براء بن عازب

👈آیه تطهیر و حدیث ثقلین:
⬅️پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در حدیثی با عنوان حدیث ثقلین که به طور متواتر در منابع شیعه و اهل سنت نقل شده است، قرآن و اهل بیت علیهم السلام را به عنوان دو ثقلِ گران­بها و دو رکن ارزشمند معرفی می نماید، و بعد از خود آنها را در میان امت خویش به یادگار می گذارد.

📢(انّی تارکٌ فیکم الثِّقلَین، کتاب اللهِ و عترتی اهل بیتی، ما ان تمسّکتم بهما لن تضلّوا ابدا،ً لن یفترقا حتّی یردا علیّ الحوض، فانظروا کیف تخلفونی فیهما

📢من در بین شما دو چیز گرانقدر را می گذارم که تا وقتی به آن دو تمسک جویید، بعد از من گمراه نمی شوید و از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند. پس بنگرید که در نبود من، چگونه با آنان رفتار می کنید)

👈این حدیث شریف، دست کم از ۳۰ تن از صحابه­ پیامبر نقل شده است. هیتمی، از بزرگان حدیثی اهل سنت در کتاب “الصواعق المحرقه” خود می گوید:
⬅️ این حدیث به دلیل شهرت فراوانش، در مواقع مختلف از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده است؛ یک بار پیامبر صلی الله علیه و آله، این حدیث را به هنگام حجه الوداع در عرفات ایراد کردند، و در مرتبه دوم ایشان حدیث ثقلین را در غدیر خم فرموند، در مرتبه سوم، پیامبر صلی الله علیه و آله، در مدینه و به هنگام بیماری و در اواخر عمر شریف خود و نیز هنگامی که مدینه را انبوهی از صحابه فراگرفته بودند،
↩️ این حدیث را فرمودند. و در مرتبه آخر، چنین آمده است که، حضرت پس از بازگشت از طائف در خطبه­ ای که ایراد فرمود، به آن اشاره کرد. گرچه در هیچ کدام از این روایات، تنافی ای در کار نیست، زیرا امکان دارد، پیامبر صلی الله علیه و آله، این حدیث را در همه­ این مکان ها و حتی مکانهای دیگر به منظور اهمیت بخشیدن به کتاب خدا و خاندان پاکش تکرار کرده باشد.

👈یکی از نکات مهم این حدیث شریف که به نوعی مکمل آیه تطهیر می باشد، آن است که اهل بیت علیهم السلام، هم­سنگ و در کنار قرآن هستند­ و از آن جدا نمی­شوند.
⬅️ این معنا که از جهتی، مهم­ترین معنای حدیث ثقلین است، آموزه­ ها و تعالیم فراوانی را با خود به همراه دارد که یکی از این آموزه ها عصمت اهل بیت علیهم السلام است و دیگری بقای ایشان و فنا ناپذیری ایشان تا روز قیامت است.

📙الغدیر، جلد ۳

مسجد جامع غدیر خم
@masjed_ghadirkhom


 
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

مسابقات

آرشیو »
قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی