آیا بر اساس منابع شیعه و اهل سنت امیرمؤمنان علیه السلام در کعبه به دنیا آمده اند؟ + تصاویر کتاب ها

 برای دیدن تصاویر و لینک اصلی اینجا را کلیک کنید

وجود مقدس مولای متقیان، امیرمؤمنان، حضرت علی بن أبی طالب صلوات الله و سلامه علیهما در روز سیزدهم سال سی ام عام الفیل در خانه کعبه دیده به جهان گشود. بحث ولادت آن حضرت در داخل کعبه معظمه امری مسلم نزد فریقین تلقی شده و مسأله ای روشن و با مراجعه به کتب فریقین به این مسأله­­ی روشن دستی می­یابیم.

در این نوشته بر آنیم تا با نقل برخی از اقوال علمای شیعه و اهل سنت، مسأله ولادت در کعبه را بر همگان بیان کنیم. هر چند موضوع اصلی این نوشته­ی پیش روی شما بر اساس منابع اهل سنت می باشد، ولی ابتدا به ذکر نام برخی از علمای شیعه اشاره می شود.

ولادت در کعبه در اندیشه علمای شیعی:

در این فصل به نظرات تنی از علمای شیعی پیرامون ولادت در کعبه به نحو مختصر اشاره خواهد شد:

۱٫ شیخ صدوق رحمه الله :

ایشان داستان ولادت امام علی علیه السلام در کعبه را در سه کتاب از تالیفاتشان آورده است. همچنین نجاشی، کتاب مولد أمیر المؤمنین علیه السلام را از شیخ صدوق گزارش کرد. (رجال النجاشی – ص ۳۹۲). سید بن طاووس همان را با عنوان “مولد مولانا علی علیه السلام بالبیت” از شیخ صدوق گزارش می کند. (الیقین باختصاص مولانا علی علیه السلام بإمره المؤمنین، ، ص: ۱۹۱)

 ۲٫ شیخ مفید رحمه الله:

شیخ مفید از علمای بزرگ شیعه می نویسد:

ولد بمکه فی البیت الحرام یوم الجمعه الثالث عشر من رجب سنه ثلاثین من عام الفیل ولم یولد قبله ولا بعده مولود فی بیت الله تعالى سواه إکراما من الله تعالى له بذلک وإجلالا لمحله فی التعظیم .

حضرت امیر المؤمنین علی بن ابى طالب علیه السّلام در روز جمعه سیزدهم ماه رجب پس از سى سال از عام الفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد. نه پیش از وى و نه بعد از آن، کسى در خانه خدا تولد نیافت. این امر بزرگ داشتی از سوی خداوند تعالی برای امام علی علیه السلام است.

الشیخ المفید ، أبی عبد الله محمد بن محمد بن النعمان العکبری البغدادی (متوفای۴۱۳هـ) ، الإرشاد فی معرفه حجج الله علی العباد ، ج ۱ ، ص ۵ ، تحقیق : مؤسسه آل البیت علیهم السلام لتحقیق التراث ، ناشر : دار المفید للطباعه والنشر والتوزیع – بیروت ، الطبعه : الثانیه ، ۱۴۱۴هـ – ۱۹۹۳ م

 ۳٫ شیخ طوسی رحمه الله:

شیخ الطائفه نیز می نویسد:

وُلِدَ بِمَکَّهَ فِی الْبَیْتِ الْحَرَامِ یَوْمَ الْجُمُعَهِ لِثَلَاثَ عَشْرَهَ خَلَتْ مِنْ رَجَبٍ بَعْدَ عَامِ الْفِیلِ بِثَلَاثِینَ سَنَه.

در روز جمعه سیزدهم ماه رجب، سى سال پس از عام الفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد.

الطوسی، الشیخ ابوجعفر، محمد بن الحسن بن علی بن الحسن (متوفاى۴۶۰هـ)، تهذیب الأحکام، ج ۶ ص ۱۹، تحقیق: السید حسن الموسوی الخرسان، ناشر: دار الکتب الإسلامیه ـ طهران، الطبعه الرابعه،‌۱۳۶۵ ش .

۴٫ سید رضی رحمه الله:

مرحوم سید رضی پیرامون این فضیلت حضرت چنین می نگارد:

ولد ع بمکه فی البیت الحرام لثلاث عشره لیله خلت من رجب بعد عام الفیل بثلاثین سنه و لا نعلم مولودا ولد فی الکعبه غیره‏.

در سیزدهم ماه رجب، سى سال پس از عام الفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد. مولودی غیر از او را سراغ نداریم که در خانه خدا تولد یافته باشد.

الشریف الرضی، خصائص الأئمه، ص ۳۹، ناشر: مجمع البحوث الإسلامیه – الآستانه الرضویه المقدسه

۵٫ ابن بطریق رحمه الله:

ابن بطریق از اندیشمندان امامیه نیز چنین می نویسد:

ولد بمکه فی بیت الله الحرام سنه ثلاثین من عام الفیل یوم الجمعه الثالث عشر من رجب ، ولم یولد قبله ولا بعده مولود فی بیت الله تعالى سواه ، منا من الله سبحانه وتعالى علیه بذلک واجلاء لمحله فی التعظیم.

در روز جمعه، سیزدهم ماه رجب، سال سى­ام از عام الفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد. قبل از او و بعد از او مولودی غیر او در خانه خدا تولد نیافت. این منتی از سوی خداوند برای او، همچنین بزرگداشت جایگاه او است.

ابن البطریق، عمده عیون صحاح الاخبار فی مناقب إمام الأبرار، ص ۲۴ ، مؤسسه النشر الإسلامی التابعه لجماعه المدرسین بقم المشرفه، جمادی الأولى ۱۴۰۷٫

۶٫ طبرسی رحمه الله:

مرحوم طبرسی نیز می نویسد:

وُلِدَ بِمَکَّهَ فِی الْبَیْتِ الْحَرَامِ یَوْمَ الْجُمُعَهِ الثَّالِثَ عَشَرَ مِنْ شَهْرِ اللَّهِ الْأَصَمِّ رَجَبٍ بَعْدَ عَامِ الْفِیلِ بِثَلَاثِینَ سَنَهً وَ لَمْ یُولَدْ قَطُّ فِی بَیْتِ اللَّهِ تَعَالَى مَوْلُودٌ سِوَاهُ لَا قَبْلَهُ وَ لَا بَعْدَهُ وَ هَذِهِ فَضِیلَهٌ خَصَّهُ اللَّهُ تَعَالَى بِهَا إِجْلَالًا لِمَحَلِّهِ وَ مَنْزِلَتِهِ وَ إِعْلَاءً لِقَدْرِهِ.

در روز جمعه، سیزدهم ماه رجب، سى سال پس از عام الفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد. هیچ مولودی قبل از او و بعد از او در خانه خدا تولد نیافت. این فضیلتی است که خداوند به جهت بزرگ داشت جایگاه علی علیه السلام و بلند گرداندن منزلتش، به او اختصاص داد.

الطبرسی، أبی علی الفضل بن الحسن (متوفاى۵۴۸هـ)، إعلام الورى بأعلام الهدى، ج ۱ ص ۳۰۶، تحقیق و نشر: تحقیق مؤسسه آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث ـ قم، الطبعه : الأولى، ۱۴۱۷هـ .

۷٫ ابن شهر آشوب رحمه الله:

ابن شهر آشوب پیرامون ولادت حضرت علی سلام الله علیه در کعبه می نویسد:

لیس المولود فی سید الأیام یوم الجمعه فی الشهر الحرام فی البیت الحرام سوى أمیر المؤمنین علیه السلام.

به جز امام علی علیه السلام کسی نسیت که در برترین روزها یعنی روز جمعه و در ماه حرام[رجب] در خانه خدا، تولد یافته باشد.

ابن شهرآشوب، رشید الدین أبی عبد الله محمد بن علی السروی المازندرانی (متوفاى۵۸۸هـ)، مناقب آل أبی طالب، ج ۲ ص ۲۰۰، تحقیق: دکتر یوسف البقاعی، ناشر: دار الضواء.

 ۸٫ قطب راوندی رحمه الله:

قطب راوندی نیز چنین می نویسد:

ولقد ولد فی بیت الله الحرام ولم یولد فیه أحد[غیره].

همانا امام علی علیه السلام در خانه خدا به دنیا آمد و کسی غیر از او در آنجا به دنیا نیامد.

الراوندی، قطب الدین (متوفاى۵۷۳هـ)، الخرائج والجرائح، ج ۲ ص ۸۸۸، تحقیق ونشر: مؤسسه الإمام المهدی علیه السلام ـ قم، الطبعه: الأولى، ۱۴۰۹هـ.

۹٫ علامه حلی رحمه الله:

متکلم مشهور شیعی، مرحوم علامه حلی رضوان الله تعالی علیه نیز چنین می نویسد:

ولد أمیر المؤمنین ع یوم الجمعه الثالث عشر من شهر رجب بعد عام الفیل بثلاثین سنه فی الکعبه و لم یولد أحد سواه فیها لا قبله‏ و لا بعده‏.

امیر مؤمنان علیه السلام در روز جمعه، سیزدهم ماه رجب، سی سال بعد از عام الفیل، در خانه خدا به دنیا آمد و کسی قبل از او و بعد از او در آنجا تولد نیافت.

الحلی، الحسن بن یوسف بن المطهر (متوفای۷۲۶ ه‍ـ)، کشف الیقین فی فضائل أمیر المؤمنین، ص ۱۷، تحقیق: حسین الدرگاهی أبا محمد حسن حسین آبادی، محل نشر: تهران، بی‌نا، الطبعه الأولى ۱۴۱۱ ه‍ – ۱۹۹۱ م.

۱۰٫ شیخ یوسف بحرانی رحمه الله:

شیخ یوسف بحرانی مشهور به صاحب حدائق پیرامون این فضیلت می نویسد:

ولد بمکه فی البیت الحرام ولم یولد فیه أحد قبله ولا بعده وهی فضیله خص بها علیه الصلاه والسلام وکان ذلک یوم الجمعه لثلاث عشر لیله خلت من رجب.

امام علی علیه السلام در خانه خدا تولد یافت و کسی قبل از او و بعد از او در آنجا تولد نیافت. این فضیلتی است که مخصوص اوست. این امر در روز جمعه، سیزدهم ماه رجب به وقوع پیوست.

البحرانی، الشیخ یوسف، (متوفای۱۱۸۶هـ)، الحدائق الناضره فی أحکام العتره الطاهره،‌ ج ۱۷ ص ۴۳۲ و ۴۳۳، ناشر : مؤسسه النشر الإسلامی التابعه لجماعه المدرسین بقم المشرفه،‌ طبق برنامه مکتبه اهل البیت.

هر چند نظرات علمای امامی بیشتر از مطالب بود که ملاحظه کردید، ولی به همین مقدار بسند و نظرات علمای اهل سنت نقل خواهد شد.

ولادت در کعبه در اندیشه علمای سنی:

در این فصل نیز به ولادت آن حضرت از منظر علمای اهل سنت اشاره خواهد شد:

۱٫ حاکم نیشابوری:

حاکم نیشابوری از علمای بزرگ اهل سنت پیرامون ولادت حضرت امیر سلام الله علیه با ادعای تواتر چنین می نویسد:

فقد تواترت الأخبار أن فاطمه بنت أسد ولدت أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب کرم الله وجهه فی جوف الکعبه.

روایات متواتری وارد شده که فاطمه بنت اسد ، امیرمؤمنان علی بن ابی طالب – کرم الله وجهه – را در داخل کعبه به دنیا آورده است.

المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۵۵۰

۲٫ سبط ابن جوزی:

وی نیز یکی دیگر از عالمان اهل سنت است که پیرامون ولادت با سعادت آن حضرت چنین می نویسد:

وروی أن فاطمه بنت أسد کانت تطوف بالبیت وهی حامل بعلی (ع) فضربها الطلق ففتح لها باب الکعبه فدخلت فوضتعه فیها .

روایت شده است که فاطمه بنت أسد ، در حالی که باردار بود ، خانه خدا را طواف می کرد ، درد زایمان او را فراگرفت ، در خانه کعبه به روی او باز شد ، پس داخل خانه کعبه شد و فرزندش را به دنیا آ ورد .

تذکره الخواص، ص ۱۰

۳٫ حلبی شافعی:

برهان الدین حلبی از دیگر عالمان سنی مذهب نیز پیرامون ولادت حضرت علی سلام الله علیه در کعبه چنین می نویسد:

وفی السنه الثلاثین من مولده صلی الله علیه وسلم ولد علی بن أبی طالب کرم الله وجهه فی الکعبه.

و در سال سی ام از ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله علی بن أبی طالب کرم الله وجه در کعبه به دنیا آمد.

السیره الحلبیه، ج۳، ص۴۸۵

۴٫ فاکهی:

محمد بن اسحاق فاکهی مکی در کتاب خود تحت عنوان اخبار مکه نیز چنین می نویسد:

وأول من ولد فی الکعبه من بنی هاشم من المهاجرین : علی بن أبی طالب ـ رضی الله عنه ـ .

نخستین کسی از بنی هاشم و مهاجرین در کعبه به دنیا آمد، علی بن أبی طالب رضی الله عنه بود.

أخبار مکه، ج ۳ ص ۲۲۶

۵٫ الشیخ أبو زکریا الأزدی:

ازدی نیز پیرامون ولادت در کعبه چنین می نویسد:

وکان ولد فی الکعبه ولم یولد فیها خلیفه غیر أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیه السلام .

آن حضرت در کعبه به دنیا آمد ، هیچ یک از خلفا غیر از امیرمؤمنان علی بن أبی طالب [علیه السلام] کسی دیگری در کعبه به دنیا نیامده است.

تاریخ موصل، کتاب الثالث عشر، ص ۵۸

۶٫ آلوسی:

آلوسی در شرح اشعار عینیه عبدالباقی عمری افندی که او از نوادگان خلیفه دوم نیز می باشد، شرحی نوشته است که نام کتاب او سرح الخریده الغیبیه فی شرح القصیده العینیه نام دارد که شعر افندی را چنین نقل می کند:

أنت العلیُ  اَلّذی فَوقَ الْعُلَی رُفِعا

توآن علی بلند مرتبه ای هستی که جایگاه تو از مقام رفیع الهی نشات گرفته و در اوج رفعت انسانی هستی

بِبَطْنِ مَکهَ عِندَ البَیتِ إذْ وُضِعا

خداوند تورا آورد درون مکه  و داخل کعبه تورا قرار داد و تو اینگونه نازل شدی.

آلوسی در ادامه؛ ضمن شرح ابیات افندی چنین می نویسد:

و فی کون الامیر کرم الله وجهه ولد فی البیت، امر مشهور فی الدنیا وذکرفی کتب الفریقین السنه و الشیعه.

اینکه علی بن ابی طالب کرم الله وجهه در داخل خانه خدا به دنیا آمده است، امری  مشهور است که در کتب شیعیان و اهل سنت آمده است.

سرح الخریده، ص ۳ و ۱۵

با دقت در این کلام آلوسی، در می­یابیم که وی به عنوان یک عالم بزرگ اهل سنت ولادت امیرمؤمنان سلام الله در کعبه را امری مشهور تلقی کرده و معترف است که کتب شیعه و سنی نسبت به این مسأله اهتمام داشته اند.

۷٫ ابن صباغ مالکی:

ابن صباغ، از علمای مالکی مذهب اهل سنت نیز پیرامون این فضیلت حضرت علی علیه السلام چنین می نویسد:

ولد علی ( علیه السلام ) بمکه المشرفه بداخل البیت الحرام فی یوم الجمعه الثالث عشر من شهر الله الأصم رجب الفرد سنه ثلاثین من عام الفیل قبل الهجره بثلاث وعشرین سنه ، وقیل بخمس وعشرین ، وقبل المبعث باثنی عشره سنه ، وقیل بعشر سنین . ولم یولد فی البیت الحرام قبله أحد سواه ، وهی فضیله خصه الله تعالی بها إجلالا له وإعلاء لمرتبته وإظهارا لتکرمته .

علی علیه السلام در مکه مشرفه در داخل بیت الحرام ( کعبه ) در روز جمعه سیزدهم ماه خدا یعنی ماه رجب سال سی ام عام الفیل و بیست و سه سال پیش از هجرت به دنیا آمد … پیش از او هیچ کس در کعبه متولد نشد ، و این فضیلتی است که خداوند به جهت بزرگداشت و بالا بردن مقام و اظهار کرامت او مخصوص حضرتش گردانیده است.

الفصول المهمه، ص ۲۹

ابن صباغ نیز اشاره می کند که ولادت در کعبه فضیلت خاصه حضرت می باشد که خداوند متعال از باب بالا بردن مقام و اظهار کرامت به آن حضرت بخشیده است.

۸٫ گنجی شافعی:

حافظ گنجی، از علمای شافعی مذهب سنی نیز در کفایه الطالب می نویسد :

ولد أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب بمکه فی بیت الله الحرام لیله الجمعه لثلاث عشره لیله خلت من رجب سنه ثلاثین من عام الفیل ولم یولد قبله ولا بعده مولود فی بیت الله الحرام سواه إکراما له بذلک ، وإجلالا لمحله فی التعظیم .

امیر مؤمنان علیه السلام شب جمعه سیزده رجب ، سال سوم بعد از واقعه عام الفیل در داخل خانه خدا به دنیا آمد . کسی پیش از آن حضرت و بعد از آن در داخل خانه کعبه به دنیا نیامده است و این از فضائل اختصاصی آن حضرت است که خداوند به جهت بزرگداشت مقام او عطا کرده است .

کفایه الطالب، ص ۴۰۵-۴۰۶

با دقت و امعان نظر در کلمات گنجی، در می یابیم که وی نیز علاوه بر اشاره به ولادت آن حضرت در کعبه، تصریح می کند که این فضیلت برای هیچ کسی غیر از حضرت علی علیه السلام محقق نشده است.

۹٫ صفوری شافعی:

صفوری شافعی نیز از جمله عالمان سنی مذهبی است که در دو کتاب خود به ولادت حضرت علی علیه السلام در کعبه به نقل از کتاب فصول المهمه چنین نقل می کند:

ورأیت فی الفصول المهمه فی معرفه الأئمه بمکه المشرفه شرفها الله تعالی لأبی الحسن المالکی أن علیا ولدته امه بجوف الکعبه شرفها الله تعالی وهی فضیله خصه الله تعالی بها وذلک أن فاطمه بنت أسد رضی الله عنها أصابها شده الطلق فأدخلها أبوطالب الی الکعبه فطلقت طلقه واحده فوضعته یوم الجمعه فی رجب سنه ثلاثین من عام الفیل…

در کتاب فصول المهمه فی معرفه الأئمه بمکهء المشرفه که نویسنده آن ابو الحسن مالکی بود دیدم که مادر علی (علیه السلام) او را در داخل کعبه به دنیا آورده است و این فضیلتی است که خداوند تنها به او داده است . داستان از این قرار است که فاطمه دختر أسد رضی الله عنها درد زایمان گرفت، ابو طالب او را به داخل کعبه بود، و با یک بار درد زایمان بچه را به دنیا آورد . این ولادت در روز جمعه ۱۳ رجت سال سیم از عام الفیل اتفاق افتاد.

نزهه المجالس، ص ۱۵۹

وی همچنین در کتاب مختصر المحاسن المجتمعه مطابق متن بالا چنین می نویسد:

رأیت فی الفصول المهمه فی معرفه الائمه لبعض المالکیه أن علیا رضی الله عنه ولدته أمه فاطمه بجوف الکعبه، وهی فضیله خصه الله تعالی بها، وذلک أن أمه اشتد بها الطلق، فاتی بها أبو طالب واسمه عبد مناف، وأدخلها الکعبه فطلقت طلقه واحده، فوضعته یوم الجمعه، فی شهر رجب، سنه ثلاثین من عام الفیل، بعد أن تزوج النبی صلی الله وسلم خدیجه رضی الله عنها بثلاث سنین.

در کتاب فصول المهمه که نوشته یکی از علمای مالکی مذهب است دیدم که نقل شده بود: فاطمه بنت اسد، علی رضی الله عنه، را درون کعبه به دنیا آورد و این فضیلتی برای اوست که خداوند به ایشان عنایت کرده است و این چنین بود هنگامی که درد حمل بر مادرش غلبه کرد، ابو طالب که اسم او عبد مناف است، او را وارد بر کعبه کرد و درد زایمان او را یک بار فرا گرفت و او (حضرت علی علیه السلام) را در روز جمعه در ماه رجب  سال ۳۰ عام الفیل، سه سال بعد از ازدواج پیامبر با حضرت خدیجه به دنیا آورد.

مختصر المحاسن المجتمعه، ص۱۵۶

۱۰٫ مسعودی:

مسعودی از دیگر عالمان اهل سنت نیز در این مورد چنین می نویسد:

وروی أن فاطمه بنت أسد لما حملت بأمیر المؤمنین (علیه السلام) کانت تطوف بالبیت فجاءها المخاض وهی فی الطواف فلما اشتد بها دخلت الکعبه فولدته فی جوف البیت.

و روایت شده است که فاطمه بنت اسد هنگامی که به حضرت علی علیه السلام باردار بود، در حال طواف خانه کعبه بود که درد زایمان سراغش آمد، هنگامی که درد زیاد شد، وارد کعبه شد و فرزندش (حضرت علی علیه السلام) را درون کعبه به دنیا آورد.

اثبات الوصیه، ص ۱۴۲

وی همچین در مروج الذهب چنین می نویسد:

وکان مولده فی الکَعبه .

محل تولد علی علیه السلام ، خانه کعبه است .

مروج الذهب، ج ۲ ص ۲۷۳

۱۱٫ زرندی :

زرندی حنفی نیز در این مورد می نویسد:

وولد کرم الله وجهه فی جوف الکعبه …

و حضرت علی بن أبی طالب کرم الله وجه در داخل کعبه به دنیا آمده است.

معارج الوصول، ص۴۹

وی در جای دیگر می نویسد:

وأمه فاطمه بنت أسد ابن هاشم بن عبد مناف وهی أول هاشمیه ولدت لهاشمی روی انه لما ضربها المخاض أدخلها أبو طالب الکعبه بعد العشاه فولدت فیها علی بن أبی طالب (رض).

و مادر او [حضرت علی علیه السلام] فاطمه بنت اسد فرزند هاشم فرزند عبد مناف و او اولین زن هاشمیه ای بود که فرزندی هاشمی به دنیا آورد روایت شده است هنگامی که او را درد زایمان فرا گرفت، ابو طالب او را اول شب وارد بر کعبه کرد پس علی بن أبی طالب [علیه السلام] را بدنیا آورد.

نظم درر السمطین، ص۷۶

۱۲٫ امیر صنعانی:

وی نیز از جمله عالمان اهل سنت است که پیرامون ولادت آن حضرت در خانه خدا می نویسد:

وأما مولده فولد بمکه المشرفه فی البیت الحرام سنه ثلاثین من عام الفیل فی الیوم الجمعه الثالث [عشر] من رجب.

محل ولادت ایشان در مکه مشرفه در خانه خدا و در سال سی عام الفیل در روز جمعه سوم [سیزدهم رجب به دنیا آمدند.

الروضه الندیه، ص۳۶

۱۳٫ دیار بکری:

دیار بکری در کتاب خود به نام تاریخ الخمیس نیز قضیه را چنین تقریر می کند:

و فی السنه الثلاثین من مولده صلی الله علیه وسلم ولد علی بن أبی طالب رضی الله عنه فی الکعبه.

و در سال سی از ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه [و آله] وسلم، علی بن أبی طالب [علیه السلام] در کعبه به دنیا آمد.

تاریخ الخمیس، ج۱، ص۳۷۹

۱۴٫ محمد بن عبدالواحد موصلی:

موصلی ولادت أمیرمؤمنان سلام الله علیه را در کعبه چنان گزارش می کند:

ومولده فی الکعبه المعظمه، ولم یولد بها سواه فی طلقه واحده.

و محل ولادت او [حضرت علی علیه السلام] در کعبه معظمه و در کعبه جز او به دنیا نیامد. و در همان درد اول به دنیا آمد.

النعیم المقیم لعتره النبأ العظیم، ص ۵۵

۱۵٫ بستی:

بستی از علمای معتزلی العقیده اهل سنت پیرامون ولادت آن حضرت و عادات زنان بنی هاشم چنین می نویسد:

فقد علمنا فی الصحیح من الروایات عند جمیع أهل البیت، أن فاطمه بنت أسد قالت: لما قرب ولادتی بعلی، کانت العاده فی نساء بنی هاشم أن یدخلن البیت ویمسحن بطونهن بحیطانه فیخف علیهن الوضع، فخرجت مع جنینی

ولیس فی الموضع أشرف من هذا والولد الطاهر مولود فی أشرف البقاء من أکرم الفضائل، ولیس هذا للمشایخ ولا لأحد نعرفه.

ثم له فی المسجد خاصیه ومزیه، لا یشارکه فیها أحد وهو أنه ولد فی الکعبه.

به تحقیق از روایات صحیح نزد تمام اهل بیت علیهم السلام دانستیم، که فاطمه بنت اسد فرمود: زمانی که ولادت علی [علیه السلام] نزدیک شد، عادت زنان بنی هاشم این بود که وارد بر خانه خدا شده و شکم خود را به دیوار کعبه می کشیدند تا وضح حملشان آسان شود. [و سپس در خانه خود وضع حمل می کردند] اما من با فرزندم (از خانه کعبه) خارج شدم.

و هیچ مکانی بالاتر از اینجا [کعبه] نیست و فرزند پاک [یعنی حضرت علی علیه السلام] در والا ترین مکان ها به دنیا آمد و این فضیلتی است که [به او] اکرام شده است و این فضیلت برای هیچ یک از اساتید و مشایخ و هیچ کسی که می شناسیم وجود ندارد.

و سپس برای او [حضرت علی علیه السلام] در مسجد مزیت و خاصیتی است که هیچ کسی با او شریک نبوده و اختصاص به او دارد و او کسی است که در کعبه به دنیا آمده است.

المراتب، ص ۱۵۱

از مجموع سخنان بستی معتزلی چند مطلب مستفاد است:

۱٫زنان بنی هاشم قبل از زایمان شکم خود را به دیوار کعبه می کشیدند.

۲٫کعبه در آن زمان برای مردم علی الخصوص بنی هاشم مکانی مقدس محسوب می شده است.

۳٫ولادت حضرت علی علیه السلام در کعبه محقق شده است.

۴٫کعبه بالاترین مکان ها می باشد و زنان از باب تبرک بدان خانه نزدیک می شدند.

۵٫ولادت در کعبه فضیلیتی خاص برای حضرت علی سلام الله علیه محسوب می شود و هیچ کسی در این فضیلت با حضرتش شریک نیست.

۱۶٫ ابن مغازلی:

ابن مغازلی شافعی نیز قضیه ولادت حضرت علی سلام الله علیه را از امام سجاد علیه السلام چنین نقل می کند:

أخبرنا أبو طاهر محمد بن علی بن محمد البیع، قال: أخبرنا أبو عبد الله أحمد بن محمد بن عبد الله بن خالد الکاتب، قال: حدثنا أحمد بن جعفر بن محمد بن سلم الختلی قال: حدثنی عمر بن أحمد بن روح، حدثنی أبو طاهر یحیى بن الحسن العلوی، قال: حدثنی محمد بن سعید الدارمی حدثنا موسى بن جعفر، عن أبیه، عن محمد بن علی، عن أبیه علی بن الحسین، قال: کنت جالساً مع أبی ونحن زائرون قبر جدنا علیه السلام، وهناک نسوان کثیره، إذ أقبلت امرأه منهن فقلت لها: من أنت یرحمک الله؟ قالت: أنا زیده بنت قریبه بن العجلان من بنی ساعده. فقلت لها: فهل عندک شیئاً تحدثینا؟ فقالت: إی والله حدثتنی أمی أم العاره بنت عباده بن نضله بن مالک بن عجلان الساعدی .. أنها کانت ذات یوم فی نساءٍ من العرب إذ أقبل أبو طالب کئیباً حزیناً، فقلت له: ما شأنک یا أبا طالب؟ قال: إن فاطمه بنت أسد فی شده المخاض، ثم وضع یدیه على وجهه. فبینا هو کذلک، إذ أقبل محمد صلى الله علیه وسلم فقال له: ((ما شأنک یا عم؟)) فقال: إن فاطمه بنت أسد تشتکی المخاض، فأخذ بیده وجاء وهی معه فجاء بها إلى الکعبه فأجلسها فی الکعبه، ثم قال: ((اجلسی على اسم الله!)) قال: فطلقت طلقه فولدت غلاماً مسروراً، نظیفاً، منظفاً لم أر کحسن وجهه، فسماه أبو طالب علیاً وحمله النبی صلى الله علیه وسلم حتى أداه إلى منزلها. قال علی بن الحسین علیهم السلام: فوالله ما سمعت بشیء قط إلا وهذا أحسن منه.

موسی بن جعفر از پدرشان از امام صادق و ایشان از وجود مقدس امام سجاد سلام الله علیهم اجمعین نقل می کنند که: روزی به زیارت قبر جدمان رسول خدا صلی الله علیه و آله همراه با پدرم رفته بودیم، نشسته بودیم که آنجا زنان زیادی بودند. یکی از آنان به ما رو کرد و من به او گفتم رحمت خدا بر تو چه کسی هستی؟ گفت: من زیده دختر قریبه فرزند عجلان از قبیله بنی ساعده هستم. به او گفتم: آیا نزد تو چیزی هست که برای ما بیان کنی؟ گفت آری به خدا قسم. مادرم ام العاره دختر عباده بن نضله بن مالک بن عجلان الساعدی … روزی با زنان عرب همراه بود که ابوطالب در حالی که گریه می کرد و غمگین بود آمد. به او گفتم: تو را چه شده است ای ابو طالب؟ گفت: فاطمه بنت اسد در شدت درد زایمان است و سپس دستش را زمانی که در بین ما بود روی صورتش گذاشت و هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله آمد فرمودند چه شده است ای عمو؟ ابوطالب گفت: فاطمه بنت اسد از شدت درد حمل به سختی افتاده است. پیامبر دست ابوطالب را گرفت در حالی که او دست فاطمه بنت اسد را گرفته بود به نزد کعبه آمدند و او را در کعبه نشاند و گفت: به نام خدا بنشین. گفتن: سپس در همان درد اول ، فرزند پسری خوشرو و پاک و پاک شده ای را به دنیا آورد و کسی را به زیبایی صورت او ندیدم پس ابوطالب او را علی نامید و پیامبر صلی الله علیه وآله او را تا منزلش همراهی کرد. امام سجاد علیه السلام فرمود: به خدا قسم هر سخن زیبایی شنیده بودم ، این از آن زیباتر بود.

مناقب حضرت علی علیه السلام لابن مغازلی شافعی، ص ۵۸-۵۹

۱۷٫ جوینی:

جوینی نیز از علمای شافعی مذهب اهل سنت پیرامون ولادت آن حضرت چنین می نویسد:

۳۵۴- روی أنها لما ضربها المخاض اشتد وجعها فأدخلها أبوطالب الکعبه بعد العتمه فولدت فیها علی وقیل لم یولد فی الکعبه إلا علی.

و روایت شده هنگامی که وقت وضع حمل او رسید و دردش شدت یافت، ابو طالب او را اول شب وارد بر کعبه کرد  و علی در آن خانه بدنیا آمد. و گفته شده که کسی غیر از علی در کعبه به دنیا نیامده است.

فرائد السمطین، ج۱، ص۴۲۵-۴۲۶

۱۸٫ بسنوی:

بسنوی نیز در محاضرات الاوائل پیرامون برخی از القاب آن حضرت و همچنین ولادت امیرمؤمنان علیه السلام در کعبه چنین می نویسد:

أول من لقب فی صباه باسم الاسد فی الاسلام من الصحب الکرام وهو الحیدر من أسماء الاسد سیدنا علی بن أبی طالب رضی الله عنه کان أبو أمه غائبا حین ولدته داخل الکعبه وهی فاطمه بنت أسد لقبته أمه تفاؤلا باسم أبیه وکان من أعیان بنی هاشم وهی أول هاشمیه ولدت هاشمیا وهو أقرب الخلفاء نسبا الی رسول الله صلی الله علیه وسلم ابن عمه وزوج أفضل بناته رضی الله عنهن.

و اولین صحابه مسلمانی که در کودکی نام شیر براو نهاده شد آقای ما علی بن أبی طالب می باشد که نام او را حیدر – از نام‌های شیر- نهادند. پدر مادر او در هنگام ولادتش که داخل کعبه به دنیا آمد، غائب بود و [مادرش] همان فاطمه بنت اسد می باشد و او را به خاطر تفأل به اسم پدرش اسد نامید  و او [حضرت علی علیه السلام] از بزرگان بنی هاشم بود او [فاطمه بنت اسد] اولین زن هاشمیه ای بود که فرزندی هاشمی به دنیا آورد و حضرت علی علیه السلام از حیث نسب نزدیک ترین خلفاء به پیامبر صلی الله علیه و آله بود و پسر عمو و همسر برترین دختر پیامبر صلی الله علیه و آله بود.

محاضره الاوائل ومسامره الاواخر، ص۷۹

با دقت در کلام بسنوی نیز چند نکته مستفاد است:

۱٫از نام های اختصاصی حضرت علی علیه السلام، اسد به معنای شیر می باشد.

۲٫ولادت آن حضرت در کعبه مکرمه اتفاق افتاده است.

۳٫حضرت علی علیه السلام از بزرگان بنی هاشم و از پدر و مادری هاشمی به دنیا آمده است.

۴٫حضرت علی علیه السلام از حیث نسب نزدیک ترین افراد به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و داماد آن حضرت می باشد.

۱۹٫ شبلنجی:

مؤمن بن حسن شبلنجی شافعی نیز در نورالابصار چنین می نویسد:

ولد رضی الله عنه بمکه داخل البیت الحرام علی قول یوم الجمعه ثالث عشر رجب الحرام سنه ثلاثین من عام الفیل قبل الهجره بثلاث وعشرین سنه.

او [حضرت علی علیه السلام] داخل خانه کعبه بنابر قولی روز جمعه سیزدهم رجب سال سی ام عام الفیل، بیست و سه سال قبل از هجرت به به دنیا آمد.

نور الابصار، ص۱۵۸

۲۰٫ خواجه نصر الله هندی:

خواجه نصر الله هندی نیز بر ولادت آن حضرت در کعبه تصریح دادر چنان چه می نویسد:

والمشهور فی ولاده الأمیر عندنا هو أن أهل الجاهلیه کانت عاداتهم أن یفتحوا باب الکعبه فی یوم الخامس عشر من رجب ویدخلونها للزیاره، فممن دخل فاطمه، فوافقت الولاده ذلک الیوم.

مشهور در ولادت امیر المومنین در نزد ما (اهل سنت) آن است که از عادات اهل جاهلیت آن بود که در کعبه را در روز پانزدهم رجب باز می کردند و برای زیارت وارد آن می شدند و فاطمه بنت اسد از کسانی بود که وارد شدند و در آن روز وضع حمل کردند …..

السیوف المشرقه ومختصر الصواقع المحرقه،ص۲۰۴

۲۱٫ عبد العزیز دهلوی:

همچنین عبد العزیز دهلوی نیز از جمله ی افرادی است که به ولادت امیر المؤمنین علیه السلام در کعبه تصریح کرده است:

والصحیح فی ذلک أن عاده الجاهلیه أن یفتح باب الکعبه فی الیوم الخامس عشر من رجب ویدخلون جمیعهم للزیاره وکانت العاده أن النساء یدخلن قبل الرجال بیوم أو یومین وقد کانت فاطمه قریبه الوضع فاتفق أن ولدت هناک لما أصابها من شده المزاحمه والمجاذبه.

صحیح آن است که عادت اهل جاهلیت آن بود که در روز پانزده رجب در کعبه را باز می کردند همه ی آنان برای زیارت داخل می شدند و عادت زنان بود که یک یا دو روز قبل از مردان وارد شوند و فاطمه بنت اسد نزدیک به زمان وضع حمل بود و اتفاق شده که به دلیل شلوغی آن جا وضع حمل کرد …..

مختصر التحفه الاثنی عشریه،ص۴۸

۲۲٫ ولی الله دهلوی:

دهلوی نیز از جمله علمای بزرگ و مشهور اهل سنت، پیرامون ولادت آن حضرت در کعبه چنین می نویسد:

و از مناقب وی رضی الله عنه که در حین ولادت او ظاهر شد یکی آن است که در جوف کعبه معظمه تولد یافت.

إزاله الخفاء عن خلافه الخلفاء، ج ۴ ص ۲۶۲

        ۲۳٫جنابی

       ابو مصطفی جنابی از علمای قرن دهم اهل سنت پیرامون ولادت امیرالمؤمنین سلام الله علیه چنین می نویسد:

       ویقال کانت ولادته فی داخل الکعبه.

      و گفته شده که ولادت او [حضرت علی بن ابی طالب سلام الله علیهما] در کعبه بوده است.

      البحر الزخار والعیلم التیار للجنابی (متوفای ۹۹۹ هـ)، ص ۲۵۵، مخطوط.

۲۴٫ صالح الغامدی

    صالح بن عبد الله الغامدی از علمای معاصر سلفی نیز پیرامون امیرالمؤمنین سلام الله علیه و ولادت ایشان چنین می نویسد:

     أمه فاطمه بنت أسد بن هاشم بن عبد مناف. ولدته فی جوف الکعبه وهی أول هاشمیه ولدت لهاشمی.

    مادرش فاطمه دختر اسد فرزند هاشم فرزند عبد مناف است. او [امیرالمؤمنین سلام الله علیه] را داخل کعبه به دنیا آورد و ایشان اول زنی از بنی هاشم بود که یک هاشمی را به دنیا آورد.

     الاکتفاء فی اخبار الخلفاء، ج ۱ ص ۴۸۰

       ۲۵ . عباس محمود عقاد

      وی که یکی از نویسندگان معاصر اهل سنت می باشد، پیرامون ولادت امیرالمؤمنین سلام الله علیه چنین می نویسد:

      ولد علی فی داخل الکعبه.

      [حضرت] علی [سلام الله علیه] در داخل کعبه به دنیا آمد.

      عبقریه الإمام علی، ص ۴۳

معاصرین اهل سنت:

علماء، بزرگان و معاصرین اهل سنت نیز به ولادت آن حضرت در کعبه اشاره کرده اند که از باب نمونه به چند مورد بسنده می شود:

۲۶٫محمد عمر سربازی:

وی که از علمای بزرگ اهل سنت در منطقه بلوچستان و از بزرگان منطقه کوه ون بود، پیرامون این فضیلت حضرت می نویسد:

حضرت علی المرتضی رضی الله عنه که عمو زاد جناب رسول اکرم صلی الله علیه وسلم بود که در روز ۱۳ رجب و بنابر روایت امام جعفر صادق رضی الله عنه در هفتم شعبان قبل از هجرت به ۲۳ سال در بیت الحرام متولد شد.

پرسش و پاسخ های ارزشمند برای جوانان، ص ۱۰۴

نکته: البته قول هفتم شعبان خلاف مشهور است.

۲۷٫ مصطفی سباعی:

وی که از مولفین معاصر اهل سنت می باشد، در کتابی تحت عنوان ” زندگانی حضرت علی رضی الله عنه” که بر اساس منابع اهل سنت نوشته است، پیرامون ولادت آن حضرت چنین می نویسد:

سی و دو سال بعد از تولد رسول خدا صلی الله علیه و سلم در کعبه به دنیا آمد.

زندگانی حضرت علی رضی الله عنه، ص ۸

۲۸٫ سیف الله مدرس گرجی:

او نیز یکی دیگر از مؤلفین معاصر اهل سنت در کتابی به نام مختصری از باور های اهل سنت پیرامون ولادت حضرت علی سلام الله علیه در کعبه چنین می نویسد:

در ۱۳ رجب سی سال پس از تولد پیامبر (۶۰۱ میلادی) در مکه و در خانه خدا بدنیا آمد.

مختصری از باور های اهل سنت، ص ۹۸

۲۹٫ محمد حسیب قادری:

وی نیز از علما و نویسندگان معاصر اهل سنت است که اصل کتاب وی به زبان اردو می باشد که ترجمه متن وی چنین است:

ولادت با سعادت

حضرت سیدنا علی المرتضی رضی الله عنه ۲۳ سال بعد از تولد حضور نبی کریم به دنیا آمد به این ترتیب حضرت علی رضی الله عنه از لحاظ سنی ۲۳ سال از حضور نبی کریم کوچک تر بود. حضرت علی رضی الله عنه در خانه کعبه به دنیا آمد. هنگام تولد حضرت علی رضی الله عنه نبی کریم آب دهان خود را در دهان حضرت علی رضی الله عنه ریخت واسم علی را خود ایشان انتخاب کرد. وقتی که حضور نبی کریم صلی الله علیه وسلم اعلان نبوت کرد سن حضرت علی رضی الله عنه ده سال بود.

سیرت حضرت سیدنا علی المرتضی رضی الله عنه، ص۲۷

۳۰٫عبدالرحمن محبی:

در کتاب فضائل حج که نوشته مولوی محمد زکریا و با ترجمه عبدالرحمن محبی و تقریظ مولوی عبدالحمید به چاپ رسیده است، در پاورقی به نقل از علمای شیعه و سنی می نویسد که ولادت حضرت علی سلام الله علیه در کعبه محقق شده است:

که بسیاری از علماء شیعه و سنی ولادت مبارک حضرت علی رضی الله عنه را در جوف کعبه ذکر کرده اند.

فضائل حج، ص ۱۱۲

نتیجه:

ولادت با سعادت مولای متقیان، أمیرمؤمنان، صدیق اکبر، فاروق اعظم، اسد الله الغالب، حضرت علی بن أبی طالب سلام الله علیه در کعبه معظمه اتفاق افتاده است و طبق تصریحات علمای اهل سنت که به ذکر بیش از بیست و پنج مورد اشاره شد، مسأله ای مسلم و غیر قابل انکار و همچنین این مطلب روشن شد که ولادت در کعبه تنها فضیلتی است که فقط وجود مقدس حضرت علی سلام الله علیه به این افتخار نایل و هیچ کسی در این مسأله با آن حضرت شریک نیست.

منبع:موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف

 
 ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
 31925 بازدید

شهادت امام جعفر صادق تسلیت باد

دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی